پروبیوتیک ها ممکن است به مدیریت چاقی در جمعیت جوان کمک کنند

7 سپتامبر 2020- بر اساس مطالعه ای که در e-ECE 2020 ارائه گردید، پروبیوتیک ها در کنار یک رژیم غذایی با کنترل کالری ممکن است به کودکان و نوجوانان چاق کمک کنند تا از وزن خود بکاهند. این مطالعه نشان داد که کودکان چاقی که بهمراه یک رژیم کم کالری، پروبیوتیک هایBifidobacterium breve BR03  و  Bifidobacterium breve B632، را دریافت کرده اند، وزن بیشتری از دست داد و حساسیت به انسولین در بدن آنها در مقایسه با کودکانی که تنها تحت همین نوع رژیم غذایی بودند، بهبود بیشتری یافته است.

این یافته ها حاکی از آن است که مکمل های پروبیوتیک و رژیم غذایی با کنترل کالری می توانند به کنترل چاقی در جمعیت جوان کمک کرده و سبب کاهش خطراتی شود که سلامتی آنها را در آینده تهدید می کنند، مانند بیماری های قلبی و دیابت.

چاقی یک نگرانی بهداشتی در سطح جهان است و می تواند منجر به تعدادی از بیماری های تهدید کننده زندگی مانند دیابت و بیماری های قلبی شود. درمان و پیشگیری از چاقی، یک چالش جدی برای بهداشت عمومی به ویژه در کودکان و نوجوانان است. بیفیدوباکتری ها، گروهی از باکتری های پروبیوتیک هستند که بخشی از میکروبیوم طبیعی روده ی ما را تشکیل می دهند و به جلوگیری از عفونت ناشی از سایر باکتری ها مانند E.coli و هضم بهتر کربوهیدرات ها و فیبرهای غذایی کمک می کنند. در طی هضم، آنها مواد شیمیایی به نام اسیدهای چرب زنجیره کوتاه را آزاد می کنند، که نقش مهمی در سلامت روده و کنترل گرسنگی دارند. کاهش تعداد بیفیدوباکتریها در روده ممکن است هضم غذا را مختل کند، بر مصرف غذا و مصرف انرژی تأثیر گذارد و منجر به افزایش وزن بدن و چاقی شود.

مطالعات قبلی حاکی از آن بود که افزودن پروبیوتیک باBifidobacteria ، به رژیم غذایی می تواند به بازیابی ترکیب میکروبیوم روده و کاهش وزن کمک کند و می تواند یک روش بالقوه برای مدیریت چاقی باشد. با این حال، در تحقیق اخیر محققان از مخلوط سویه های مختلف پروبیوتیک ها استفاده نمودند و اثرات تجویز بیفیدوباکتریا را به تنهایی بررسی نکردند.

دکترFlavia Prodam و تیم او از دانشگاهPiemonte Orientale ، تأثیر درمان پروبیوتیکBifidobacteria  را بر کاهش وزن و ترکیب میکروبیوتای روده ی کودکان و نوجوانان چاق در کنار یک رژیم غذایی با کالری کنترل شده، بررسی کردند. 100 کودک و نوجوان چاق (18-16 سال) تحت رژیم غذایی با کنترل کالری قرار گرفتند و به طور تصادفی به آنها پروبیوتیکBifidobacterium breve BR03  وBifidobacterium breve B632 ، یا پلاسبو به مدت 8 هفته داده شد. تجزیه و تحلیل نمونه های بالینی، بیوشیمیایی و مدفوع برای تعیین تأثیر مکمل پروبیوتیک بر وزن گیری، میکروبیوتای روده و متابولیسم آنها انجام شد.

نتایج حاکی از آن بود که در کودکان دریافت کننده ی پروبیوتیک، از اندازه ی دور کمر،BMI ، مقاومت به انسولین وE.coli موجود در روده ، کاسته شد. این اثرات مفید پتانسیل پروبیوتیک ها را در کمک به درمان چاقی در کودکان و نوجوانان، هنگامی که تحت محدودیت های غذایی هستند، نشان می دهد.

مکمل های پروبیوتیک به طور مکرر و بدون وجود شواهد مناسب علمی به افراد داده می شود. این یافته ها شواهدی از کارآیی و ایمنی دو سویه از پروبیوتیک ها در درمان چاقی در جمعیت جوانتر را نشان می دهد.

این مطالعه نشان داد که دریافت مکمل پروبیوتیکی می تواند محیط میکروبیوم روده را اصلاح کند و بر سوخت و ساز بدن تأثیر مثبت گذارد، به کودکان چاق یا نوجوانانی که رژیم غذایی با محدودیت کالری نیز دارند برای کاهش وزن کمک کند. با این حال، محققان اظهار داشتند که برای تایید این نتایج، نیاز به مطالعات بزرگتر در مدت زمان طولانی تری دارند.

دکتر Prodam، توضیح داد: گام بعدی ما در این تحقیق، شناسایی بیمارانی است که می توانند از این روش درمان پروبیوتیکی بهره مند شوند، این کار با هدف ایجاد یک استراتژی کاهش وزن شخصی تر انجام خواهد شد. ما همچنین می خواهیم نقش رژیم و پروبیوتیک ها را بر ترکیب میکروبیوم به روشنی رمزگشایی کنیم. این می تواند به ما کمک کند تا تفاوت میکروبیوتای جوانان چاق با افراد دارای وزن سالم، را درک کنیم.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20200907/Probiotics-may-help-manage-obesity-in-younger-population.aspx